at sikre, at børnene anerkendes og respekteres som de personer, de er, og at de oplever at høre til.
at børnene oplever tryghed og tillid i deres relationer til både voksne og andre børn.
at børnene inddrages og opmuntres til at være aktive deltagere i et demokratisk fællesskab.
Vi når målet ved at:
vi om morgenen tager imod barnet, anerkender humør og følelser og støtter i afskeden med forældrene, samt i dannelse af legerelationer – hvis der er behov for det.
barnet i vores dagligdag har rig mulighed for at lege, samarbejde (lytte, byde ind og afvente) og løse opgaver sammen med andre børn.
barnet opmuntres til at deltage aktivt og indgå i et forpligtende og ansvarligt samvær med andre.
barnet – med støtte – prøver alle roller i legen – at være i centrum, i periferien eller midt imellem.
det mindre barn får rum til at trække sig ud så det i sit eget tempo kan aflæse og tilegne sig nyttig viden om de større børns leg og omgang med hinanden.
børnene skiftes til at have dukken ”Tim” med hjemme – fortæller om hvad de har lavet i weekenden sammen (med støtte i det forældrene har skrevet i bogen)
barnet i dagligdagen med dyrene henter inspiration til og dermed får naturlig mulighed for at sætte ord på følelser omkring døden, omsorg, mobning osv.
at de største børn i en lille gruppe arbejder med materialet ”Trin for trin” vi skaber miljøer, som imødekommer børns vilde og stille leg samt udfordrer deres kreativitet.
børnene anerkendes og støttes i at danne venskaber og til at deltage i gensidigt berigende fællesskaber.
børnene på skift ved den daglige fodring har en voksen for sig selv, hvor der er særlig god tid og mulighed for at snakke om det der fylder.
barnet i leg og alvor øver sig i at ”mærke sig selv” løse konflikter og gøre brug af de voksne.
Målet er nået, når vi i dagligdagen ser tegn på at barnet:
er selvstændig og har selvværd, viser empati og er åben og rummelig over for nye kontakter i fællesskabet i samspil med andre.
kan tilsidesætte egne behov og se andres behov og ønsker at vise omsorg
føler og viser glæde ved samværet med andre og samtidig kan lege alene og sætte grænser omkring sig selv.
har venner og oplever sig selv i et fællesskab med krav, forpligtelser og fordele, hvor det giver udtryk for egen mening, gerne vil være med i beslutninger, men også accepterer et nej.
Ved at fortsætte med at bruge siden, accepterer du brugen af cookies. more information
Cookieindstillinger på denne hjemmeside er indstillet til "tillade cookies" for at give dig den bedste søgeoplevelse muligt.
Hvis du fortsætter med at bruge denne hjemmeside uden at ændre dine cookie-indstillinger, eller du klikker på "Accepter" nedenfor så er du samtykke til dette.